středa 8. ledna 2014

Král mezi ořechy: Makadam


Jak už sám název napovídá, dnešní článek se bude týkat ořechů. Ale pozor, né ledajakých, ale Makadamových. Neznám snad ani jednu blogerku, která píše o zdravém životním stylu a neměla by  na svém blogu aspoň minimální zmínku o nějakém druhu ořechů (či z nich vyráběného másla).
Většina těchto příspěvků se týká arašídů, kešu, para, vlašských, pekanových apod. Ale o makadamu moc informací nenajdete.
Já jsem si je jednoduše zamilovala. Před několika lety jsem od svého australského kamaráda Josepha dostala bonboniéru (přišla mi poštou ze Sydney). Když jsem první bonbón vložila do úst, vychutnávala jsem si chuť kvalitní čokolády. Největší luxus se však skrýval pod čokoládovou peřinkou. A byl to právě makadam.
Abych pravdu řekla, chvilku mi trvalo, než jsem si koupila svůj první balíček přírodních makadamových ořechů. Jsou totiž poměrně drahé. Kilo tohoto pokladu stojí kolem 500 Kč. Ale v jednom e-shopu jsem objevila cenu za kilo dokonce 700 Kč. U nás mám oblíbený obchůdek, říkám mu "Oříškárna". Tam když vejdete můžete se kochat mnoha druhy ořechů v různých variacích. Ať už přírodních, solených, v čokoládě apod. A nejlepší na tom, je to, že ceny jsou opravdu "lidové". Na jednom balíčku ořechů, záleží na druhu, ušetřím třeba i 10 Kč. Vždycky když do tohoto obchůdku zavítám, tak si pořídím pořádnou zásobu. A dnes už pravidelně nakupuji i makadamové ořechy. Mají opravdu lahodnou chuť.
Zatím jsem je jedla pouze přírodní, ale takto mi vyhovují. Už si však pohrávám s myšlenkou, jak je zařadit do receptů. A jaké by z nich asi bylo máslo...
A teď Vám zde přidám pár informací o této delikatese.

Makadamové ořechy, správně peckovice, pocházejí z Austrálie, kde divoce rostou v deštných lesích. Jsou pojmenovány po skotském fyzikovi a chemikovi Johnu Macadamovi, který se velmi zasadil o jejich cílené pěstování. Dnes se ponejvíce pěstují na Hawai, jak napovídají názvy odrůd Keaau či Waimanalo, ale hlavně ve své domovině v Austrálii, která se 40 tisíci tunami ročně pokrývá celosvětovou spotřebu téměř z poloviny. V menší míře se ořechy pěstují také v Indonésii, Jižní Africe a ve Středozemí.
Obsažený tuk kolísá mezi 65% až 80%. A že je to v rozumném množství opravdu zdravé mlsání dokazuje i obsažený vitamín E, selen, fosfor, vápník a železo. Ale pozor, energetická hodnota je závratná - 3000kJ na 100g.
Dodávají též antioxidační polyfenolové flavonoidy, které lidský organismus chrání před vznikem arteriosklerózy.




















zdroj: wikipedie

A to nejlepší nakonec. Ještě v průběhu ledna vyhlásím na tomto blogu soutěž o balíček směsi ořechů (makadam samozřejmě nebude chybět) a ještě bude výhra obsahovat překvapení :-)
Zatím se mějte stále lépe a lépe. Pokud na Vás padne splín či deprese dejte si trochu ořechů a hned Vám bude líp. Věřte mi, mám to vyzkoušené :-)
Jitka

1 komentář:

  1. Prave ta cena me odrazuje no :( vim ze jsou hodne vyzivne,takze se jich ani nema jist moc, ale ja jak vidim dobre orisky tak se neznam, me by se to prodrazilo xD

    OdpovědětVymazat